Hogyan érdemes jelentkezned a Start it @K&H programjába?
Mielőtt jelentkezel a Start it @K&H programjába, bátran keress meg minket, és érdeklődj! Ha úgy alakul a dolog, hogy még nem ismersz minket, ha még nem jelentkeztél korábban hozzánk, és nem ismered a jelentkezés menetét, akkor Neked szól az alábbi bejegyzés arról, hogy hogyan érdemes hatékonyan bemutatnod vállalkozásodat és csapatodat a Start it @K&H szakértőinek.
NÉHÁNY DOLOG, AMIT TUDNOD KELL, MIELŐTT JELENTKEZEL
Elsősorban startupokat keresünk, tehát olyan vállalkozásokat, amelyeknek az üzleti modellje nagy növekedési potenciállal rendelkezik, az ötletük – a piac első visszajelzései alapján – megvalósítható, és a megvalósító csapat legalább 2-3 fős.
Inkubátorunk iparági megkötések nélkül várja a jelentkezőket, tehát a vállalkozásod épp úgy lehet szoftver vagy hardver alapú, de nem is kell feltétlenül technológiai fókuszúnak lennie, mert örömmel fogadjuk a társadalmi vállalkozásokat és a nem nyilvánvalóan profitorientált ötleteket is.
Jelentkezési procedúra három fordulóból áll.
Az első egy 25+3 kérdéses, angol nyelvű online jelentkezési lap, amellyel rákérdezünk a startupotok profiljára, a termékre, a csapatra, a piaci potenciálra és a terméketek pillanatnyi állapotára. Ezen kívül arra, hogy pontosan milyen hozzáadott értéket kerestek a Start it @K&H-ban, és, hogy a csapatotokat, terméketeket mi teszi különlegessé. Ezt a kérdőívet a jelentkezési időszakokban, általában minden év márciusában és szeptemberében tesszük elérhetővé, jellemzően 4-6 hétre.
(Az aktuális jelentkezési időszakunk 2020. augusztus 31-től október 2-ig tart, és itt tudjátok megnyitni a formot.)
A form kitöltése jellemzően 1 napot igényel, nem érdemes tehát az utolsó pillanatokra hagyni. Főképp, mert bemutatkozó videót is feltölthettek, ami lehet, hogy még nincs is kész.
A kitöltött pályázatokat egy az inkubátor szakértőiből és mentoraiból álló zsűri bírálja el. Az a kb. 15 csapat, aki sikeresen lépi meg ezt az első lépcsőt, meghívást kap a kiválasztási szakasz második fordulójára, ami egy személyes – a jelenlegi pandémiás helyzetre tekintettel nagy valószínűséggel online – interjú az inkubátor vezető tanácsadó partnereivel. E beszélgetések alapján döntjük el, hogy kiket invitálunk a harmadik fordulóra, ami az ún. Pitch Day. A beszélgetéseket idén 2020. október 12. és 16. között bonyolítjuk le, és ezek azért fontosak és hasznosak, mert, ha nem érzed gyakorlott pitch-előnek magadat, akkor itt tudod a tanácsadóink segítségét kérni, hogy a zsűri előtt már összeszedett és ütős legyen a háromperces pitch-ed. Az elmúlt években sok csapatnak segítettünk összeszedni a legfontosabb üzeneteket, és adtunk támpontokat a gyakorláshoz is.
A beszélgetések után, de legkésőbb október 18-án, vasárnap értesítjük a csapatokat arról, hogy kiket várunk másnapra, tehát 2020. október 19-re, a Pitch Day-re.
Hogyan zajlik a Pitch Day?
Ezen a napon minden olyan csapatot, aki az első két szűrőn átjutott, meghallgatunk. Itt 3 percet kaptok arra, hogy – egy klasszikus elevator pitch-csel – angol vagy magyar nyelven bemutassátok vállalkozásotokat. A zsűri további 5-10 percen keresztül szokott kérdezni. A Pitch Day az eddigi években minden esetben személyes megjelenést és részvételt jelentett, de idén tavasszal már ezt is online bonyolítottuk, és jó eséllyel most is így hallgatjuk meg a csapatokat.
Az a javaslatunk, hogy a csapat szószólója, hustlere már jó előre tegye szabaddá magad erre a napra!
Az idei őszi etapban várhatóan 6-8 csapatot veszünk föl a budapesti, és 3-4 csapatot a győri irodánkba.
A jelentkezési időszakban mindig szervezünk egy info-estet is, ahol kifejezetten a bejutáshoz szükséges információkról beszélgetünk, és, ahol meghallgathatod, hogy mit mesélnek az inkubátorról azok a csapatok, akik már nálunk és a segítségünkkel dolgozva fejlesztik vállalkozásukat. Ennek az online eseménynek még nincsen fix időpontja, de vélhetően 2020 szeptemberének második felére szervezzük.
TÁMOGATJUK A KEZDŐ VÁLLALKOZÁSOKAT
Soha nem lehetsz eléggé fejlett! Nézd meg a programunkban jelenleg résztvevő csapatokat! Amint láthatod, mindenféle fázisú csapatnak otthont adunk. Az ötlettől a nemzetközi piacra lépésig, sőt, most már az akcelerációs fázisban is segítünk startupokat.
A nálunk otthont találó csapatokkal az első fél évben elsősorban az inkubátor vezető tanácsadói foglalkoznak, jellemzően kétheti rendszerességgel. Az első hat hónap után a csapatokat olyan szakemberekkel, szakértőkkel kapcsoljuk össze, akik a későbbiekben akár mentorként is segíthetik a munkájukat.Rakéta üzemmódban van a céged? Ha igen, akkor olyan vállalati partnerekkel kötünk össze, akik szívesen találkoznak a tiédhez hasonló vállalkozások alapítóival, hogy lássák, mi mindent tudtok közösen elérni.
MITŐL LESZ EGY JELENTKEZÉS HITELES ÉS ÉLETSZERŰ?
Szeretünk meggyőződni arról, hogy a hozzánk jelentkező csapatok rendelkeznek a legfontosabb képességekkel ahhoz, hogy a vállalkozásukat valóban sikerre vigyék. Amennyiben úgy érzitek, hogy a csapatból hiányzik még valamilyen tudás vagy személyiség, nyugodtan mondd el nekünk már az interjúk során, hogy kire, milyen szaktudású csapattagra van szükségetek.
Gyakran halljuk meetupokon vagy olvassuk azt a jelentkezés során, hogy „valójában nincsenek versenytársaim, mert ez egy teljesen új ötlet”, vagy épp „ilyet még senki nem csinált itthon”. Ha nem találod a versenytársaidat, akkor valószínűleg nem néztél még eléggé körbe. Az a kérésünk és a javaslatunk, hogy alaposan derítsd fel a piacodat, és ennek megfelelően töltsd ki a 25 kérdéses jelentkezési formot. A “nem létező” versenytársak esetén gyakran csak az a helyzet, hogy a jelentkező nem mérte fel, hogy valójában még nincs piaca. Néha egy másik országban sokkal könnyebb – egy már működő, létező – piacra belépni, mint itthon nulláról megteremteni a piacot és a piaci igényt. De az egyáltalán nem létező versenytárs könnyen jelentheti azt is, hogy a szolgáltatásodra valójában nincs is piaci igény.
MI A HELYZET AZ 1 PERCES VIDEÓVAL?
A pályázók sokszor az utolsó pillanatban adják le jelentkezésüket így a sietség közepette előfordulhat, hogy nem tekintik meg a jelentkezési lap utolsó oldalát, tehát nem jutnak el a videókészítés kérdéséhez. A videó elkészítése nem kötelező, de egy jó lehetőség, hogy jobban bemutasd a csapatodat és a megoldásodat, mi pedig jobban megismerjünk titeket. Legyél kreatív, és, ha nem muszáj, ne hagyd az utolsó pillanatra a jelentkezést!
FONTOS A CSAPAT VAGY CÉG ÉS A VÍZÍÓ MEGFELELŐ BEMUTATÁSA
Tudjuk, hogy a 25+3 kérdéses kérdőívvel és a 3 perces pitch-csel meglehetősen kötött keretet biztosítunk, hogy gondolataitokat kifejtsétek, de ez egy jó és kipróbált módszer, amit „anyainkubátorunk”, a belga Start it @KBC szakmai csapata már hosszú évek óta alkalmaz, és a vállalkozói világban egyébként is alapvetés, hogy az első benyomás a legfontosabb. Ha nem tudod három percben meggyőzni a zsűrit, 3 órában sem fogod. Ha szükséged van segítségre, hogy beleférj a 3 percbe, kérd az inkubátor szakértőinek segítségét az első forduló után, a Pitch Day-t megelőző interjún. Ezeken a beszélgetéseken minden olyan csapatnak segítünk, akik már az első fordulón megfeleltek.
AZ ELKÖTELEZŐDÉSRŐL
Az üzleti vállalkozásnak nem csak a gazdaggá válásról kell szólnia. Az emberek zöme, aki vállalkozást indít, nem, hogy nem lesz sikeres, hanem gyakran kevesebb pénzzel száll ki, mint, ahogy elkezdte – de, remélhetőleg, lehetőségekben és tapasztalatban azért sokkal gazdagabban. Miért érdemes akkor vállalkozni? Mi motiválja a startuppert? Jelentkezz hozzánk ötleteddel, csapatoddal, és találjuk meg együtt a választ erre a kérdésre!
Gyakran látjuk, hogy a startupperek nem hajlandóak feladni a heti 40 órás alkalmazotti munkájukat, amíg nem érkezik valamilyen siker. Ez emberileg teljesen érthető, azonban úgy tapasztaljuk, hogy a siker gyakorta épp ezen a fontos lépésen múlik. A szakmai zsűrinket arról is meg kell győznöd, hogy egyszer – inkább hamarabb, mint később – majd hajlandó leszel megtenni ezt a fontos lépést. A legtöbb cégalapító életében eljön az a pillanat, amikor az üzlet még nem hoz eleget, hogy fedezze a költségeket – viszont már nem tud tovább növekedni, ha nem tesz bele a startupba több és minőségibb energiát: ekkor kell az alapítóknak körültekintően döntést hozniuk a kizárólagos startup-életre váltásról.
A CSAPATRÓL
Kíváncsiak vagyunk, hogy a csapat hogyan jött létre, és arra is, hogy hogyan dolgoztatok együtt a múltban egy esetleges korábbi projekten. A startup fejlődése során az alapítók között rengeteg véleménykülönbség merülhet fel, szakmai és egyéb viták várhatók. Ezért azok, akik már korábban is dolgoztak együtt, sokkal könnyebben mennek át a nehéz időszakokon, hogy végül eljussanak a sikeres és örömteli pillanatokhoz, mert ne legyen kétség: mindig lesznek nehéz pillanatok is egy vállalkozás indítása során. Minden ilyen vita során az lesz a végső kulcstényező, hogy ki fogja vinni a terhet, ki hozza meg a végső döntést, amikor a dolgok igazán komolyra fordulnak. Beszéljetek már most őszintén erről egymással, és ne felejtsétek: nem mindig az alapítókból, az ötletgazdákból lesznek a sikeres CEO-k!
Inkubátorunk azért is különleges hely, mert tanácsadóink az ilyen nehéz, legfőképpen az emberi habituson, a személyiségekbe kódolt problémák megoldásában is hatékonyan tudnak segíteni.
AZ EREDMÉNYEKRŐL
A sikerességi potenciált nem feltétlenül a lehetséges tervszámokon vagy a már tényleges értékesítési adatokon keresztül ítéljük meg, amikor a jelentkezéseket értékeljük, ám mégis nagyon hasznos, ha valamilyen előzetes piaci visszajelzésről már be tudtok számolni az ötleteteket illetően. Ilyen információ lehet pl. az ötlethez, vállalkozáshoz kapcsolódó Facebook-követők száma, vagy azoknak a cikkeknek az olvasottsága, amelyeket a termék fejlesztése kapcsán írtatok. Bátran osszatok meg minden olyan sikert, amire büszkék vagytok, legyen az egy versenyeredmény vagy egy rangos üzleti partner bizalma. Nyilvánvaló, hogy mi nem ismerhetjük a piacotokat olyan jól, mint ti, ezért úgy tekintsetek a zsűrire, mint nyitott, meggyőzhető, de alapvetően szkeptikus és kritikus közönségre, akiket meg lehet, de meg is kell győzni. Ezért, ha van már bármilyen eredményetek a piacon – mindegy, milyenek –, amelyek önmagukért beszélnek, amelyek validálják a terméketeket, azt osszátok meg velünk bátran, mert mi azt is szeretnénk látni, hogy az emberek hogyan és miért hisznek az ötleteitekben.
A PÉNZÜGYEKRŐL
Az ötletgazdák sokszor túl könnyen jelentik ki, hogy elegendő tartalékuk van fedezni a kezdeti, befektetésigényes fejlődési szakaszokat. Az általános tapasztalat az, hogy ez nagyon komoly nehézségekhez vezethet az inkubációs folyamat során, mivel a Start it @K&H egy ún. „no share, no equity” inkubátor, azaz a budapesti és a győri irodán felül elsősorban szakmai segítséget és képzést adunk, viszont nem adunk pénzt. Az a kérésünk, hogy őszinte és reális (vagy divatos kifejezéssel élve konzervatív) kalkulációt mutassatok be, hogy világos legyen számunkra, hogy mekkora befektetésre, hitelre, támogatásra van szükségetek harmadik felektől. Sokatmondó, és szeretjük látni, hogy a csapatok mennyit tettek a saját pénzükből az ötletbe, mert ez jó mérőszáma annak, hogy mennyire bíznak a saját termékeikben, terveikben, és valóban komolyan gondolják-e az egészet. Gondolj bele: ha te nem teszel bele pénzt, akkor a befektető miért tegyen?
MESÉLJ MÉG!
Elolvastad a kis mondókánkat, és még mindig úgy gondolod, hogy a Start it @K&H a legmegfelelőbb hely a vállalkozásodnak? Ha így van, akkor várjuk, hogy felvedd velünk a kapcsolatot a hello@startitkh.hu címen!