hogyan érdemes jelentkezned a Start it @K&H programjába?
Mielőtt jelentkezel a Start it @K&H programjába, bátran gyere el hozzánk, és nézd meg az irodát, ismerj meg minket! Ha nem érsz rá napközben, gyere el valamelyik esti eseményünkre! Nézd meg közelgő eseményeinket! Ha úgy alakul a dolog, hogy nem tudsz részt venni egyik meetupunkon sem, akkor Neked szól az alábbi bejegyzés arról, hogy hogyan érdemes hatékonyan bemutatnod vállalkozásodat és csapatodat a Start it @K&H szakértőinek.
NÉHÁNY DOLOG, AMIT TUDNOD KELL, MIELŐTT JELENTKEZEL
Elsősorban startupokat keresünk, tehát olyan vállalkozásokat, amelyeknek az üzleti modellje nagy növekedési potenciállal rendelkezik, az ötletük – a piac első visszajelzései alapján – megvalósítható, és a megvalósító csapat legalább 2-3 fős.
Inkubátorunk iparági megkötések nélkül várja a jelentkezőket, tehát a vállalkozásod épp úgy lehet szoftver vagy hardver alapú, de nem is kell feltétlenül technológiai fókuszúnak lennie, mert örömmel fogadjuk a társadalmi vállalkozásokat és a nem nyilvánvalóan profitorientált ötleteket is.
Jelentkezésünk két fordulóból áll. Az első egy online jelentkezési lap, amellyel rákérdezünk a startupotok profiljára, a termékre, a csapatra, a piaci potenciálra és a pillanatnyi állapotra. Ezen kívül arra, hogy pontosan milyen hozzáadott értéket keresel a Start it @K&H-ban, és, hogy téged mi tesz különlegessé. Ezt a kérdőívet jellemzően minden év márciusában és szeptemberében tesszük elérhetővé.
A kitöltött pályázatokat egy szakértőkből áll zsűri bírálja el. Az a kb. 15 csapat, akik sikeresen lépik meg ezt a lépcsőt, meghívást kapnak a kiválasztási szakasz második fordulójára, ami az ún. Pitch Day. Itt 3 percet kapsz arra, hogy – egy klasszikus elevator pitch-ben – angol vagy magyar nyelven bemutasd a vállalkozásodat. A zsűri további 7 percen keresztül kérdezhet. A Pitch Day minden esetben személyes részvételt jelent, tehát jó előre tedd szabaddá magad erre a napra. (Idén április 16-ra tűztük ki a Pitch Day-t.)
Ha nem érzed gyakorlott pitch-előnek magadat, akkor se aggódj! Minden Pitch Day előtt tartunk pitch traininget, ahol segítünk összeszedni a legfontosabb üzeneteket, és adunk támpontokat a gyakorláshoz is.
A jelentkezési időszakban mindig szervezünk egy info-estet is, ahol kifejezetten a bejutáshoz szükséges információkról beszélgetünk, és, ahol személyesen is találkozhatsz olyan csapatokkal, akik már az inkubátorban dolgozva fejlesztik vállalkozásukat.
TÁMOGATJUK A KEZDŐ VÁLLALKOZÁSOKAT
Soha nem lehetsz eléggé fejlett! Nézd meg a programunkban jelenleg résztvevő csapatokat! Amint láthatod, mindenféle fázisú csapatnak otthont adunk. Az ötlettől a nemzetközi piacra lépésig segítünk a startupoknak, bármelyik fejlődési szakaszban is vannak.
A nálunk otthont találó csapatok minden esetben dedikált mentort kapnak, akik segíteni fognak sikerrel venni a kihívásokat!
Rakéta üzemmódban van a céged? Olyan vállalati partnerekkel kötünk össze, akik szívesen találkoznak a tiédhez hasonló vállalkozások alapítóival, hogy lássák, mi mindent lehet közösen elérni.
MITŐL LESZ EGY JELENTKEZÉS HITELES ÉS ÉLETSZERŰ?
Szeretünk meggyőződni arról, hogy a hozzánk jelentkező csapatok minden szükséges képességgel rendelkeznek ahhoz, hogy a vállalkozásukat valóban sikerre vigyék. Amennyiben úgy érzed, hogy a csapatodból hiányoznak még ilyen tényezők, nyugodtan mondd el nekünk, hogy kire, milyen szaktudású csapattagra van szükségetek.
Gyakran halljuk vagy olvassuk azt, hogy „valójában nincsenek versenytársaim, mert ez egy teljesen új ötlet”, vagy épp „ilyet még senki nem csinált itthon”. Ha nem találod a versenytársaidat, akkor valószínűleg nem néztél még eléggé körbe. Aztán az is visszatérő hiba, hogy a jelentkező nem méri fel, hogy valójában még nincs is piaca. Néha egy másik országban sokkal egyszerűbb belépni egy már működő piacra, mint itthon nulláról megteremteni a piacot és a piaci igényt. Az egyáltalán nem létező versenytárs könnyen jelentheti azt, hogy a szolgáltatásodra nincs még igény.
MI A HELYZET AZ 1 PERCES VIDEÓVAL?
Sokszor az utolsó pillanatban adják le jelentkezésüket a pályázók. A sietség közepette előfordulhat, hogy nem tekintik meg a jelentkezési lap utolsó oldalát, tehát nem jutnak el a videókészítés kérdéséhez. A videó elkészítése nem kötelező, de egy újabb lehetőséget, hogy jobban bemutasd a csapatodat és a megoldásodat, mi pedig jobban megismerjünk titeket. Legyél kreatív, és, ha nem muszáj, ne hagyd az utolsó pillanatra a jelentkezést!
FONTOS A CSAPAT VAGY CÉG ÉS A VÍZÍÓ MEGFELELŐ BEMUTATÁSA
Tudjuk, hogy a 25 kérdéses kérdőívvel és a 3 perces pitch-csel csak egy meglehetősen kötött és szűknek tűnő keretet biztosítunk, hogy gondolataitokat kifejtsétek, de ez egy jó és kipróbált módszer, amit „anyacégünk”, a belga Start it @KBC inkubátor szakmai csapata már hosszú évek óta alkalmaz, és a vállalkozói világban egyébként is alapvetés, hogy az első benyomás a legfontosabb. Ha nem tudod három percben meggyőzni a zsűrit, 3 órában sem fogod. Ha szükséged van segítségre, hogy beleférj a 3 percbe, gyere el a Pitch Day-t megelőző training napok valamelyikére, és segítünk.
AZ ELKÖTELEZŐDÉSRŐL
Az üzleti vállalkozásnak nem csak a gazdaggá válásról kellene szólnia. Az emberek zöme, aki vállalkozást indít, nem, hogy nem lesz sikeres, hanem gyakran kevesebb pénzzel száll ki, mint, ahogy elkezdte – de, remélhetőleg, lehetőségekben és tapasztalatban azért sokkal gazdagabban. Miért érdemes vállalkozni? Mi motiválja a startuppert? Jelentkezz hozzánk, és találjuk meg együtt a választ erre a kérdésre!
Gyakran látjuk, hogy a startupperek nem hajlandóak feladni a heti 40 órás alkalmazotti munkájukat, amíg nem érkezik valamilyen siker. Ez emberileg teljesen érthető, azonban úgy tapasztaljuk, hogy a siker gyakorta épp ezen a fontos lépésen múlik. A szakmai zsűrinket arról is meg kell győznöd, hogy egyszer – inkább hamarabb, mint később – hajlandó leszel megtenni ezt fontos a lépést. A legtöbb cégalapító életében eljön az a pillanat, amikor az üzlet még nem hoz eleget, hogy fedezze a költségeket – viszont már nem tud tovább növekedni, ha nem tesz bele a startupba több és minőségibb energiát: ekkor kell az alapítóknak körültekintően döntést hozniuk a kizárólagos startup-életre váltásról.
A CSAPATRÓL
Kíváncsiak vagyunk, hogy a csapat hogyan jött létre, és arra is, hogy hogyan dolgoztatok együtt a múltban egy esetleges korábbi projekten. A startup fejlődése során az alapítók között rengeteg véleménykülönbség merülhet fel, szakmai és egyéb viták várhatók. Ezért azok, akik már korábban is dolgoztak együtt, sokkal könnyebben mennek át a nehéz időszakokon, hogy végül eljussanak a sikeres és örömteli pillanatokhoz, mert ne legyen kétség: mindig lesznek nehéz pillanatok is egy vállalkozás indítása során. Minden ilyen vita során az lesz a végső kulcstényező, hogy ki fogja vinni a terhet, ki hozza meg a végső döntést, mikor a dolgok igazán komolyra fordulnak. Beszéljetek már most őszintén erről egymással, és ne felejtsétek: nem mindig az alapítókból lesznek a sikeres CEO-k!
Inkubátorunk azért is különleges hely, mert tanácsadóink az ilyen nehéz, legfőképpen az emberi habituson, a személyiségekbe kódolt belső rendszerek működéséből fakadó problémák megoldásában is hatékonyan tudnak segíteni.
AZ EREDMÉNYEKRŐL
A sikerességi potenciált nem feltétlenül a lehetséges tervszámokon vagy a már tényleges értékesítési adatokon keresztül ítéljük meg, amikor a jelentkezéseket értékeljük, ám mégis nagyon hasznos, ha valamilyen előzetes piaci visszajelzésről már be tudtok számolni az ötleteteket illetően. Ilyen információ lehet pl. az ötlethez, vállalkozáshoz kapcsolódó Facebook-követők száma, vagy azoknak a cikkeknek az olvasottsága, amelyeket a termék fejlesztése kapcsán írtatok. Bátran osszatok meg minden olyan sikert, amire büszkék vagytok, legyen az egy versenyeredmény vagy egy rangos üzleti partner bizalma. Nyilvánvaló, hogy mi nem ismerhetjük a piacotokat olyan jól, mint ti, ezért úgy tekintsetek a zsűrire, mint nyitott, meggyőzhető, de alapvetően szkeptikus és kritikus közönségre, akiket meg lehet, és meg is kell győzni. Ezért, ha van már bármilyen eredményetek a piacon – mindegy, milyenek –, amelyek önmagukért beszélnek, amelyek validálják a terméketeket, azt osszátok meg velünk bátran, mert mi azt is látni szeretnénk, hogy az emberek hogyan és miért hisznek vagy nem hisznek az ötleteitekben.
A PÉNZÜGYEKRŐL
Az ötletgazdák sokszor túl könnyen jelentik ki, hogy elegendő tartalékuk van fedezni a kezdeti, befektetésigényes fejlődési szakaszokat. Az általános tapasztalat az, hogy ez nagyon komoly nehézségekhez vezethet az inkubációs folyamat során, mivel a Start it @K&H egy ún. „no share, no equity” inkubátor, azaz a budapesti és a győri irodán felül elsősorban szakmai segítséget és képzést adunk, viszont nem adunk pénzt. Az a kérésünk, hogy őszinte és reális (vagy divatos kifejezéssel élve konzervatív) kalkulációt mutassatok be, hogy világos legyen számunkra, hogy mekkora befektetésre, hitelre, támogatásra van szükségetek harmadik felektől. Sokatmondó és szeretjük látni, hogy a csapatok mennyit tettek a saját pénzükből az ötletbe, mert ez jó mérőszáma annak, hogy hogy mennyire bíznak a saját termékeikben, terveikben és valóban komolyan gondolják-e az egészet. Gondolj bele: ha te nem teszel bele pénzt, akkor a befektető miért tegyen?
MESÉLJ MÉG!
Elolvastad a kis mondókánkat, és még mindig úgy gondolod, hogy a Start it @K&H a legmegfelelőbb hely a vállalkozásodnak? Ha így van, akkor várjuk, hogy megkeress minket személyesen az inkubátorban, vagy írj nekünk a hello@startitkh.hu címre!